“Rewolucja 80/20”

by Robert Koch

Cytat – umiejętnie zinterpretowany – może zmienić Twoje życie. Książka „Rewolucja 80 VS 20” by Richard Koch to pozycja dla wszystkich, którzy chcą skończyć z marnotrawieniem czasu na nieważne rzeczy, jednocześnie skupiając się na maksymalnej jakości i wydajności. Wiele osób pyta mnie „Kornel – jak to możliwe, że robisz tyle rzeczy i jak ty to robisz, że masz na to czas?”. Wiele odpowiedzi znajdziecie w tej książce.

Poniżej przeczytacie cytaty, które zmieniły moje życie. Rzuć okiem, przemyśl, zmień swoje życie. Pamiętaj, że po „przebłysku” należy działać. Od samego przeczytania nie zrobisz postępu. Zapraszam. Zawsze Step by Step. Kornel Paszkiewicz.

Cytaty i fragmenty:

Najlepsze korporacje już opieraj się na kilku jednostkach. (9)

Vilfredo Pareto (1848-1923).

Zasada 80 / 20 zwraca uwagę na fakt, iż 80 procent rezultatów wynika z 20 procent przyczyn. (12)

Aby stać się skutecznym czy szczęśliwym, trzeba zdać sobie sprawę z wagi zaledwie kilku ludzi czy rzeczy. Jeśli skoncentrujesz się na tych kilku rzeczach, które najlepiej ci służą, dostaniesz to, czego chcesz. (13)

Tworzenie wymaga pomysłów i ludzi – i to zazwyczaj tylko kilku pomysłów i kilku ludzi. Wszystkie wielkie przełomy naukowe powstały dzięki kilku płodnym ideom, które zostały gruntownie przemyślane i zmodyfikowane przez jedną osobę lub małą grupę ludzi. Cały wzrost w biznesie powstaje w ten sam sposób. Robienie czegoś w nowatorski sposób, tworzenie czegoś nowego – wszystko to zaczyna się od pomysłu. (19)

Innowacja w biznesie musi dawać klientom wyższą wartość. (19)

Świat nigdy wcześniej nie oferował pojedynczemu twórcy tak wspaniałych możliwości. (21)

Ludzie 80/20 tworzą i dzięki temu się liczą. (23)

Jedną z cech ludzi 80/20 jest koncentracja na swoich silnych punktach i świadomość swoich słabości. Niedoskonałości ludzi 80/20 wymagają, by inni ich uzupełniali – ludzie 80/20 mogą być efektywni jedynie wtedy, kiedy otaczają się innymi ludźmi. (31)

Jeśli właściwie nagradza się twórcze jednostki, tworzą one więcej, ponieważ otrzymują zarówno zachętę, jak i większy kapitał. A to z kolei zachęca innych twórców do jeszcze większych starań. (37)

Rozkoszuj się zmianą! Zacznij tworzyć już teraz!

„A nade wszystko, zostań wierny sobie,

Za tym pójść musisz, jakby dzień za nocą,

Że nie okażesz fałszu innym ludziom.”

William Szekspir, Hamlet    (48)

Tym, co tworzy wielkiego dyrektora naczelnego czy innego „budującego” przywódcę, jest jego najlepsze 20 procent. Czyli wyróżniająca go pozytywna, niezwykle silna cechy charakteru. Chodzi o to, by ją ćwiczyć i rozwinąć do standardów olimpijskich. (48)

„Żaden znaczący lider nie jest doskonały. Są to całkiem inne, nieco ekscentryczne osobowości. Najlepsi dyrektorzy mają ogromne plusy i również duże minusy” – Gurnek Baines. (48).

Zleć innym swoje 80 procent. Znajdź 20 (lub mniej) procent rzeczy, w których jesteś wybitnie dobry, a potem zleć innym wykonanie reszty. (49)

Jeśli się na czymś nie znasz, nie rób tego. Znajdź kogoś, kto zrobi to za ciebie, albo daj sobie z tym spokój. Po co ciężko pracować, żeby być kimś przeciętnym? (50)

Kreatywne jednostki mają  mniejszą potrzebę dostosowania się. (50)

„Człowiek rozsądny dostosowuje się do świata. Nierozsądny uporczywie stara się dostosowywać świat do siebie. Dlatego też cały postęp zależy od tego nierozsądnego. Nierozsądny – czytaj: twórczy” – George Bernard Shaw. (50)

Jeśli chcesz tworzyć, najpierw musisz znaleźć i ukształtować swoje najlepsze 20 procent. Jeśli chcesz założyć nową firmę, nie zaczynaj od myślenia o niej. Zacznij od myślenia o sobie. (51)

Wyobraź sobie miejsce, w którym mógłbyś pracować najowocniej. Później je stwórz! (54)

Tak jak w przypadku każdej umiejętności, codzienne ćwiczenia są najważniejsze. (61)

Chodzi o to, żeby poszukać konkretnej luki, którą będziesz wykorzystywał lepiej niż ktokolwiek inny. Nie wystarczy, że znajdziesz doskonałe, rentowne przedsięwzięcie. Musisz znaleźć działalność, do której jesteś stworzony; taką, której nikt nie wykonuje lepiej od ciebie. (62)

Jeśli twoje 20 procent jest wystarczającą podstawą nowego przedsięwzięcia mającego odnieść sukces, nie potrzeba ci wspólników. Jeśli nie jest wystarczające, musisz ich mieć. 62)

Prawda jest taka, że w każdej dziedzinie biznesu pomysłów naprawdę doskonałych jest zaledwie kilka. Podłącz się pod jeden, dwa, może trzy z nich, stwórz ich unikatowy wariant. Dostosowany do twoich indywidualnych możliwości praz rynku – i już masz zarodek nowego udanego przedsięwzięcia. (66).

Życie jest jak eksperyment. Jeżeli nie zboczymy czasem w ślepy zaułek, nigdy nie odnajdziemy dróg, które ślepymi zaułkami nie są. Jesteśmy zagubieni w labiryncie – zasada 80/20 to drogowskaz prowadzący do wyjścia. (67)

Każda wielka innowacja w biznesie zbudowana została na podstawie wcześniejszych wielkich idei, którym nadano nowy kierunek. Inspiracją stworzenia modelu T był pomysł rynkowy „niezawodnego samochodu dla mas”, sprzedawanego po niskiej cenie. (71)

„Tego, kto jest wszędzie, nie ma nigdzie” – Thomas Fuller.

Rozejrzyj się po biurze. Wszyscy wydają się bardzo zajęci i efektywni, ale kilku pracowników przynosi 10 czy 20 razy więcej zysków niż pozostali. (90)

… podczas gdy większość sił przedziera się przez spienione wody, kilka naprawdę potężnych sunie bez najmniejszego wysiłku w kierunku sukcesu. (91) -> Różnica między „krytykującymi” a „tworzącymi”.

Najbardziej dochodowi klienci to stali klienci. (96)

Określ klientów przynoszących największy zysk. (99)

Oprócz kilku najważniejszych klientów powinieneś rozpoznać kilka najważniejszych rzeczy, które klienci cenią. Następnie zastanów się nad ograniczeniem swoich działań do tych kilku rzeczy. (101)

Kiedy istnieje rynek masowy, wtedy istnieje też możliwość stworzenia niszy obsługującej zamożnych, ekskluzywnych klientów. (103)

Wybieraj rodzynki. Znajduj najsłodsze owoce. (106)

Nie powinniśmy myśleć o produktach czy usługach z jednej strony, a o czasie – z drugiej. Powinniśmy myśleć o „czasoprodukcie” i „czasousłudze”. Czas jest częścią tego, co dodajemy bądź odejmujemy. (114)

Łącząc Einsteina z Paretem, odkryjemy, że jeśli 80 procent naszego bogactwa (czy też czegokolwiek innego, czego pragniemy) tworzymy w 20 procentach dostępnego czasu, to nie ma mowy o braku czasu. Zarówno w przypadku pojedynczych ludzi, jak i spółek, zjawisko braku czasu nie istnieje.  Czas wykorzystujemy najbardziej efektywnie tylko przez niewielką część naszego życia. Większość tego, co robimy, nie ma tak naprawdę znaczenia. (114).

Przedsięwzięcie musi odzwierciedlać indywidualne umiejętności i ambicje jego założycieli – to, w czym są wyjątkowo dobrzy. (122)

Rzecz w tym, że musisz wyeliminować mało intratne zadania, które pochłaniają twój czas. Musisz zaprzestać tych działań całkowicie albo zlecić je komuś innemu. (124)

Jeśli mam kłopot z podjęciem decyzji, wiem, że powinniśmy odrzucić dany pomysł. (126)

Czas jest wymiarem sukcesu. (127)

Tym, co określa wartość, nie jest oszczędność czasu, ale umiejętność szybkiego wywierania wrażenia. (127)

Jeśli widziałem więcej niż inni, to dlatego, że stałem na ramionach gigantów” – Izaak Newton. (130)

Sam talent to nie wszystko. Talent jest bezużyteczny, o ile nie przynosi bogactwa czy dobrobytu. Ci, którzy tworzą bogactwo, tworzą przynajmniej 16 razy więcej niż pozostała część populacji. (132, 133)

bogactwo = (talent) x (mnożnik tworzenia bogactwa)

bogactwo = (talent) x (geny biznesu)

Wiemy, że inteligencja nie przekłada się na bogactwo. W przeciwnym razie nauczyciele akademiccy byliby milionerami. (134) Odpowiedź leży w potężnych genach biznesu.

Zatrudnienie talentu jest dużo lepszym interesem niż zatrudnienie przeciętności. (137)

Cena ludzi przynoszących sukcesy to wypadkowa reputacji i pewności siebie. (139)

Dla uzyskania pozytywnego arbitrażu zatrudniaj najlepszych ludzi, jakich uda ci się znaleźć, zwłaszcza jeśli są, lub mogą być, lepsi niż ty. (142)

Jak zatrzymać przy sobie wspaniałych ludzi: Hojność w początkowych etapach współpracy prowadzi do maksymalnej lojalności. Jakkolwiek szczodry będziesz wobec młodego twórcy bogactwa, prawie na pewno zrobisz na tym lepszy interes niż on. (143)

Rozmaitość zwiększa efektywność. Jednorodność zaś prowadzi do śmierci. (146)

Jesteśmy zwierzętami stadnymi. Dostosowujemy się. Chcemy, by ktoś nami pokierował. Jesteśmy mili dla członków naszego plemienia, a podejrzliwi w stosunku do tych, którzy do niego nie należą. Unikamy ryzyka. Nie przyjmujemy do sobie krytyki. Wyciągamy zbyt szybko wnioski na podstawie pierwszego wrażenia. A przede wszystkim, chcemy się identyfikować z małym plemieniem, liczącym nie więcej niż 150 osób, które znamy z twarzy i imienia. W epoce kamiennej te cechy spełniały swoją funkcję: ułatwiały przetrwanie. Dziś często stanowią pułapkę. (147)

Optymalnym rozwiązaniem jest posiadanie dwóch do siedmiu wspólników. Więcej niż siedmiu stwarza ryzyko utraty intymności i tworzenia się klik. (149)

Człowiek 80/20, który pracuje w firmie należącej do kogoś innego, wytwarza dla tej firmy zyski od 20 do 200 razy przekraczające kwotę swojego wynagrodzenia. Możesz być obsypywany opcjami oraz premiami, lecz większość zwykłych korporacji zwykle nie płaci ludziom 80/20 tyle, ile są warci. A im lepszy jesteś w wytwarzaniu bogactwa dzięki zasadzie 80/20, tym problem ten staje się dotkliwszy. Aby więc uzyskać rozsądną wartość – cieszyć się równowagą między wytwarzanym bogactwem a uzyskiwanym, w pełni zasłużonym dochodemnie wolno ci pozostać w starej firmie. Stąd już tylko o krok od wniosku, że musisz opuścić swoja firmę i założyć własną. (156)

Nisze to obecnie nie nagroda pocieszenia, lecz nagroda główna. (189)

Firmy, które naprawdę wygrywają, to te znajdujące się gdzieś w środku; z reguły są to małe firmy o wysokim wskaźniku wzrostu, które notują większy popyt na swoje produkty, ale nie mają wystarczająco dużo mocy przerobowej, aby j wytwarzać. (191)

Jeśli jakaś działalność przynosi małe zyski, nie podejmuj się jej. (202)

Oddziel darmozjadów od najlepszych partnerów, a umowy jednorazowe od stałych. (203)

Prawdą jest, że nie mamy zbyt dużo pieniędzy, musimy zatem myśleć” – Profesor Ernest Rutherford, człowiek, który rozszczepił atom. (207)

Ludzie 80/20 zawsze wykorzystywali kapitał. Ludzie 80/20 to jedni z nielicznych, którzy zaczęli z niewielkim kapitałem – z reguły zresztą nie swoim – a w efekcie gotówka płynie do nich jak  rogu obfitości. (207)

Historia Krzysztofa Kolumba:

               Zdobycie kapitału początkowego nigdy nie jest proste. Świętym patronem ludzi 80/20 jest Krzysztof Kolumb, człowiek, który w dziejach świat wytworzył największą wartość przy użyciu najmniejszego kapitału.

Kolumb był przekonany, że trzy małe statki wszystko, czego potrzebuje do odkrycia zachodniej drogi do Indii. Jednak poświęcił o wiele więcej czasu na zdobycie pieniędzy na swoje przedsięwzięcie niż później na samą podróż.

Będąc Włochem, próbował uzyskać fundusze od książąt włoskich. Miał do wyboru wielu sponsorów, ponieważ Włochy były podzielone na królestwa, księstwa i hrabstwa. Tak więc włóczył się po całym kraju, przedstawiając swoje plany to jakiemuś księciu, to hrabiemu. Wszyscy jednak uważali projekt za głupi.

Następnie był poddanym na dworze księcia Anjou we Francji. Kolejna prośba o pieniądze została odrzucona.

Zwrócił się do króla Portugalii. I znów odmowa. Zaprezentował swój plan księżnej Medina Sedonia. Taki sam skutek.

Spróbował swych sił u książąt Medina Celi. Nic z tego. Szalonym pomysł.

Również król i królowa Hiszpanii odmówili, choć nieco grzeczniej.

Kolumb się jednak nie poddawał i w końcu poszczęściło mu się, kiedy w roku 1942 pod naporem wojsk hiszpańskich padła twierdza Murów – Grenada. Zdając sobie sprawę, że królowa hiszpańska Izabella będzie w dobrym humorze, spróbował jeszcze raz. W końcu sukces! Dziesięć tygodni po podniesieniu żagli Kolumb ucałował ziemię i nazwał ją San Salvador”. (208)

W istocie, jeśli nadal będziesz robić to samo, co początkowo przyczyniło się do twojego sukcesu, prawie na pewno poniesiesz porażkę. Łatwo coś zmienić, gdy sprawy nie idą dobrze. O wiele trudniejsza – i o ile ważniejsza – jest zmiana, gdy wszystko idzie dobrze. (228)

„Większość rzeczy, które kiedy kiedykolwiek zrobiłem, skopiowałem od kogoś innego” – Sam Walton (założyciel Wal-Mart). (230)

Zwycięzcy powinni się rozwijać na dużą skalę. (232)

Większość nowych przedsięwzięć spoczywa na laurach nie tworzy nowych odmian formuły, która przyniosła sukces. Założenie kryjące się pod takim zachowaniem jest następujące: po co grzebać w kurniku, w którym jest kura znosząca złote jaja? Jednak prędzej czy później owa formuła przestają działać tak dobrze. Następuje proces zmniejszenia się zysków. (232)

Zasada 80/10 pozwala ludziom tworzyć więcej z czegoś mniejszego: wyrazić swój indywidualizm, wzbogacić świat, prowadzić satysfakcjonujące życie, którego bieg sami kontrolują i mogą rozwijać wszystko, co jest ważne dla nich jako jednostek. (239)

„Nic nie zostało obalone szybciej niż koncepcja człowieka organizacji, która była powszechnie przyjęta czterdzieści lat temu” – Peter Drucker. (244)

Korporacje dalej są ważne, ale te odnoszące największe sukcesy opierają się obecnie na kilku jednostkach. (244)

Zasada 80/20: „skupić się na kilku najpotężniejszych siłach działających na danym obszarze, a zwłaszcza na kilku najbardziej produktywnych ludziach i jednostkach.” (252)

Bądź twórcą, a nie spadkobiercą. Bądź założycielem, a nie naśladowcą. Bądź przedsiębiorcą, a nie kierownikiem. (253)

„To nie jest koniec. To nawet nie początek końca. Ale być może jest to koniec początku” – Winston Churchill (285).

Kiedy gwiazdy Hollywood decydują się zrezygnować z zatrudnienia w dużych studiach filmowych, wówczas realizują założenia zasady 80/20. Stają się jednoosobowymi firmami dla każdego projektu. Zyski nie mogą być dzielone pomiędzy wielu pracowników i wiele firm. Każdy film i gwiazda stają się oddzielną firmą. Przeciętne i średnie są rozsadzane. Kiedy Michael Jordan negocjuje w sprawie warunków swojego uczestnictwa w rozgrywkach albo własności swojej marki obuwia sportowego, wówczas opiera się na zasadzie 80/20. Staje się jednostką gospodarczą, dzięki czemu może korzystać z największej części wartości, którą sam tworzy. (299)

Zabierzcie nam naszych 20 najważniejszych ludzi, a zapewniam, że staniemy się mało ważną firmą” – Bill Gates. (303)

Warto przeczytać biografie:

– Jeff Bezos, Dawid Bowie, Richard Branson, Warren Buffett. Jim Clark, Bill Clinton, Larry Ellison, Bill Gates, Jim Clark, Andy Grove, Tom Hanks, Robert Johnson, Michael Jordan, Nelson Mandela, Ronald Reagan, Steven Spielberg, Florence Nightingale, Krzysztof Kolumb, Henry Ford, Izaak Newton, Gerge Orwell, Matka Teresa, Sam Walton

– Peter Drucker

Step by Step. Kornel Paszkiewicz

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *